zaterdag 24 april 2010

Menso Kamerlingh Onnes


Vandaag las ik in het Leidsch Dagblad een artikel over Menso Kamerlingh Onnes. De aankondiging op de voorpagina over het stuk elders in de krant wekt direct mijn aandacht want ik woon sinds vorig jaar in de gelijknamige straat. Wie was die man eigenlijk? In eerste instantie dacht ik wetenschapper, maar in een buurt met allemaal straatnamen van schilders klopte dat niet. Piet vertelde me 3 jaar geleden al dat hij kunstschilder was en verder heb ik er nooit naar gekeken of over nagedacht. Tot vandaag....
Al googelend kwam ik het volgende tegen:
Menso Kamerlingh Onnes (Brussel, 25 februari 1860 - Leiden, 29 juni 1925) is een schilder die wordt gerekend tot de Haagse School. Menso is de broer van Nobelprijswinnaar Heike Kamerlingh Onnes, een zwager van de schilder Floris Verster en de vader van de schilder Harm Kamerlingh Onnes.
Bij flickr.com zocht ik naar foto's van schilderijen van deze schilder maar die vond ik er helaas niet. Dan maar google afbeedingen proberen en jawel daar staan er wel een paar. Toch leuk om iets meer te weten over je eigen straatnaam.....

4 opmerkingen:

  1. Weer wat geleerd; ik dacht ook dat het een natuurkundige was!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele leuke actie is dit, Joke. Van alles uitgezocht! En een boeiend schilderij op je weblog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van z'n zoon Harm staan op Flickr enkele bijzonder mooie glas-in-lood ramen. http://www.flickr.com/photos/utrechtwillem/3859198861/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heej dank je voor de tip Walter, de kippetjes staan toch nog onder de grill dus ik ga direct even kijken.

    BeantwoordenVerwijderen