donderdag 3 juni 2010

Rompslomp

Onlangs is van zoonlief z'n mobieltje en portemonee met inhoud uit de auto gestolen. Zoiezo balen natuurlijk, maar wat een romslomp heb je daarvan. Verzekering bellen, mobiel en bankpas blokkeren en opnieuw aanvragen en uiteraard aangifte doen bij de politie. We proberen aangifte te doen via internet. Op zich reuze handig maar helaas gaat het niet als je een rijbewijs, en/of ID-kaart kwijt bent. Dus hup in de auto en naar het politiebureau in Katwijk. Als we melden waar we voor komen wordt ons vriendelijk verzocht dit via internet te doen. Op ons antwoord dat dat niet lukt vanwege het rijbewijs en ID-kaart wordt vragend gekeken. Oke we mogen aan de balie aangifte doen. Naam, adres e.d. worden in de computer gezet. Gelukkig heeft hij z'n paspoort nog en het ook meegenomen zodat hij zich kan legitimeren. Dan wordt het Imei nr. van het mobieltje gevraagt....geen idee. Tja zonder dat nummer kan er geen aangifte worden gedaan. Oke dan maar weer terug naar Rijnsburg om op de doos te kijken waar het bewuste nummer op schijnt te staan. Ik vraag nog snel of we nog andere zaken nodig hebben. Het Imei nummer en het kenteken van de auto waar het uit gestolen is zijn voldoende volgens de dame achter de balie. Na 20 minuten zijn we weer terug op het bureau. Dezelfde dame kijkt ons vragend aan. "We zijn hier net ook geweest om aangifte te doen van diefstal" leggen we haar uit. O ja, ze weet het weer..... Naam, adres, telefoonnummer, type mobiel en kleur e.d. worden allemaal weer gevraagt. Dan valt het systeem uit en moet alles weer opnieuw. Weer wordt alles ingevoerd en komen we een stapje verder. "Wat is het nummer van je ID-kaart?" Geen idee? "Probleempje....dat nummer moet ik hebben. Eigenlijk moet u even naar het gemeentehuis om het op te vragen, maar vooruit ik zal wel even voor u bellen". "Welke auto, kenteken en waar is de auto verzekerd?" Geen idee, het is een leaseauto van het werk en al die informatie staat niet op het kentekenbewijs maar zit in een map in de auto. "Tja zonder een verzekeringsmaatschappij kunt u geen aangifte doen" meldt de dame. "U wilt toch niet zeggen dat we weer terug moeten terwijl ik net toch duidelijk heb gevraagt wat u allemaal nodig heeft?" is mijn vraag. Ze kijkt bedenkelijk. Nou ja ze wil wel kijken of ze het via het kenteken kan achterhalen. Er komt een verzekering uitrollen die niet herkend wordt door het systeem, probleem nummer zoveel dient zich aan. Na een hoop gerommel stopt vervolgens het systeem er weer mee. We beginnen weer van vooraf aan. Naast mij begint een puber  oververhit te raken merk ik. Toch houd hij zich keurig in alleen op de vraag welke kleur zijn mobiel had zegt hij zuchtend en pissig: "Niet van kleur veranderd, nog steeds zwart". De dame kijkt omhoog en tilt een wenkbrauw op.....ze schijnt het niet te begrijpen. Als eindelijk de aangifte uit de computer komt rollen wordt de boel vluchtig doorgelezen en snel ondertekend om vervolgens dik drie kwartier verder weer buiten te staan. We rijden maar direct door naar het gemeentehuis om een nieuw rijbewijs aan te vragen. Daar blijkt dat de aangifte niet goed is want voor een rijbewijs en ID kaart moet een apart aangifteformulier worden gemaakt. Bij het zien van ons gezicht en het aanhoren van ons verhaal heeft deze dame alle begrip en neemt genoegen met een kopie. Pffff dat was even schrikken.....hadden we bijna weer terug gemoeten. En als de baliemedewerkster dan ook nog zegt dat ze het hartstikke rot vind dat de auto gestolen is kijken wij haar heel verbaasd aan. "Auto gestolen? Nee alleen het mobiel en portemonee hoor" hoor is mijn kind zeggen. "Ooo, dan hebben ze dat ook verkeerd gedaan want hier staat dat de auto is gestolen". We kijken elkaar alleen maar aan en schieten in de lach. Nee hé.... Een beetje bijscholing op het politiebureau zou geen kwaad kunnen.......

2 opmerkingen: