woensdag 29 september 2010

Bibliotheek 2.0

We leven in een wereld waarin nieuwe technologieën zich in razend tempo opvolgen. De tijd dat bibliotheken alleen boeken, tijdschriften, en een cdtje uitleende is allang verleden tijd. Wil je als bibliotheek 't hoofd boven water houden zul je mee moeten in veel van deze vernieuwingen. Allereerst moeten medewerkers zich hiervan bewust worden en mee willen in deze veranderingen. Cursussen zoals b.v. 23 dingen zijn daarom van groot belang. Je moet tenslotte als medewerker op de hoogte zijn en blijven om de klant goed te kunnen helpen. Van belang is dat de bibliotheek laagdrempelig blijft.  Mensen moeten er terecht kunnen voor een simpel boek maar tegenwoordig vooral ook wegwijs gemaakt kunnen worden in de digitale wereld. Denk aan cursussen internet, email, twitter, bloggen, skypen, sociale netwerken e.d. Uiteraard is er al een grote groep mensen die behoorlijk thuis is in alle nieuwe snufjes. Die willen een e-reader, ipad of tags kunnen toevoegen in de catalogus, romanadvies kunnen raadplegen, een boek reserveren via Zoek & Boek enz. enz. Bibliotheek 2.0 is vooral klantgericht werken! Ik denk dat wij in Bibliotheek Katwijk goed bezig zijn en open staan voor vernieuwingen. Daar mogen we met z'n allen best trots op zijn.

4 opmerkingen: